2017. augusztus 18., péntek - Ilona

Szerző:

nyomtatás

facebook

facebook

facebook

Megosztás:



Mit érdemes végiggondolni kerékpár vásárláskor?

Ez egy kényes téma és ahány ház, annyi szokás, de gondoltam érdemes vele foglalkozni, hiszen a triatlon egyik legdrágább kelléke a kerékpár és nagyon fontos, hogy jót vegyen az ember, de hogyan kezdjünk hozzá?

Az itt leírtak az én 25 éves itthoni és nemzetközi tapasztalatom alapján álltak össze. Természetesen sok pont lesz, ahol esetleg másnak más a véleménye, de igyekszem majd elmagyarázni, hogy mit miért gondolok így, ahogy.

A kerékpár választásnak 3 aspektusát emelném ki:

  • Kényelmi

    • Az első szempont a jó méretű váz! Ez fogja meghatározni elsősorban, hogy mennyire lesz kényelmes 90, 180 km-t egy ültő helyedben letekerni. Ne válassz kisebb vázat, mert az elérhető és „majd beállítjuk az én méretemre” – felkiáltásra, mert sosem lesz az igazi! A túl nagy vázméret is megkeseríti az életedet, mert örök nyújtózás lesz a vége és a teljesítményed rovására fog menni.*

    • A második kényelmi szempont a NYEREG! Itt tennék egy kis kitérőt. A kerékpáron nem ülés van, hanem nyereg! Sajnos egyre több helyen olvasom, hogy ülés. Az autóban ülés van, a WC-n ülőke, a lovon és a kerékpáron NYEREG :-). A jó nyerget nehéz megtalálni, de érdemes kutatni. A derekad és a porckorongjaid a tétek. Egy rossz nyereg tönkretehet bármilyen jó felkészülést, mert nem tudod végigülni kényelmesen a távot! Áldozzunk rá!

    • A kormány. Ma már többféle hajlítású – szűk, mély, stb. – kormányok vannak. Hölgyeknek ajánlott a szűk hajlítás, hogy a kisebb tenyér ott stabilabban fog és a rövidebb ujjakkal is kényelmesebben elérjük a fékkarokat. Ja és csinosabb is. Mély hajlítású kormányt inkább magasabb, nagyobb tenyerű, hosszabb ujjú férfiaknak ajánljuk.

  • Műszaki / technikai

    • Elsődleges szempont a jól működő szett (fék, váltó, fogaskoszorú (racsni), lánc) . Ezek állapota legyen jó. Ne legyen kopott, megnyúlt, elhasznált, kikopott, mert akkor csak bosszúság az edzés és a versenyzés. Rengeteg energiát és időt veszíthetünk egy rosszul működő szettel, a legrosszabbról nem is beszélve, ha cserbenhagy valahol az úton. A láncot és a fogaskoszorút együtt érdemes cserélni, mert együtt kopnak. Ezek állapotának felmérését érdemes szakemberre bízni.

    • Két jó kerék. Erre mindig érdemes áldozni, hiszen a kerékpár két jó kerékkel gurul igazán. Sokszor többet ér egy pár új és jó kereket venni a kerékpárunkba, mint néhány grammal könnyebb vázat vagy szettet venni.

    • Az egyik nagy probléma még az áttételek helyes megválasztása, mert a hajtókar rendszerekben nagyon sokféle áttétel variáció létezik. 50-34 , 50-36, 52-36, 52-42, 53-39, 54-42. Kezdőknek jó választás az 50-34, haladóknak: 53-39, legújabb és talán a leguniverzálisabb választás 52-36. Nemzetközi szintű, age-group-os férfi versenyzőnek az 54-42-es is indokolt lehet. A hátsó áttétel megválasztása is hasonlóan bonyolult. Számtalan variációs lehetőség kínálkozik. A választásnál figyelemebe kell venni az versenyző fizikai paramétereit, a kerékpáros szakasz tulajdonságait. De a téma annyira összetett és akkora tapasztalatot igényel, hogy legjobb szakember segítségét kérni, edzőét például.

    • Pedál még egy kényes kérdés lehet a triatlonban. Kétféle pedál rendszert ajánlunk. Az egyik a LOOK System, a másik a TIME rendszer. Kezdőknek semmiképp nem ajánljuk a Speed Play, mert ennek a rendszernek ami az előnye, sajnos az a hátránya is. Rengeteg beállítási variációt tud, többek között a boka dőlésszögét is lehet állítani, ami tapasztalat hiányában könnyen sérüléshez vezethet. Például a térd nagymértékű, egyirányú terhelése miatti sérülést. Itt is szakember segítségét igénybe véve a sérülés és az egyoldalú terhelés elkerülhető.

kerekpar_vasarlas-tanacsok-merettablazat-

  • Anyagi

    • Ha valaki megteheti érdemes két kerékpárt tartani vagy akár többet. Egy országútit és egy időfutam gépet. Ezeket a felkészülési időszaknak megfelelően használni. A versenyre pedig a kerékpáros pálya viszonyainak megfelelően gépet választani, hiszen ma már rengeteg olyan nemzetközi Ironman pálya van, ahol egy normál országúti geometriájú kerékpár akár előnyt is jelenthet. Ilyenek a speciális helyi kerékpár szakaszú Ironmanek, Pl: Ironman Nizza, Embrunman

Miből legyen?

Sokakba merül fel a kérdés, hogy milyen vázú kerékpárt vegyen. Acélt? Alumíniumot? Karbont? Vagy akár Titánt? A váz anyaga másodlagos, de azért vegyük sorra a tulajdonságaikat:

Tartósság

Merevség

Ütésállóság

Súly

Ár

Acél

tartós

merev

ütésálló

Viszonylag nehéz

változó

Alumínium

Közepes, ki tud lágyulni

Újként merev majd lágyul

Könnyebben sérül

Könnyű

alacsony

Karbon

Tartós

Nagyon merev

Közepes **

Könnyű

drága

Titán

Nagyon tartós

merev

Ütésálló

Könnyű

Nagyon drága

** Ha szál irányból kap ütést azt nagyon jól bírja, ha oldalról, azt rosszul tűri!

Vigyázat! A Karbon anyagból többféle minőség létezik. A karbon vázak karbon szál (szövet) + kompozit keverékéből állnak. A karbon szál adja a váz minőségét. Minél több a karbon benne és kevesebb a kompozit, annál jobb minőségű a karbon anyag. Olcsóbb vázaknál, kerekeknél sajnos a kompozit van túlsúlyban. Ezért ezek könnyen törnek használatuk kockázatos.

Milyen méretű bringát válasszunk?

A méret megválasztására, mert ez az elsődleges és legfontosabb szempont.

Ma már nehéz egzaktul meghatározni a váz mérteket. Több méretezés is van használatban és a sloopingos*** vázak is megnehezítik a dolgunkat.

A méret megválasztásához érdemes lemérni a felső cső hosszát, a homlokcsövet és nyeregcső hosszát. Ezekből kb. meg lehet állapítani a méretet. Mérettáblázat cégenként változó, csatolunk egy olyan mérettáblázatot, mely irányadónak jó. Ennek ellenére érdemes rákeresni a gyártó cég oldalán a mérettáblázatra és ott kinézni a méretet.

Első kerékpárnál érdemesebb hazai piacról venni kerékpár és kipróbálni, ráülni, mert a legvégső döntést, hogy jó méretű-e egy váz legjobban egy hozzáértő szem tudja megmondani. Az internetről vásárolt kerékpároknál sokszor melléfoghatunk, mert nem jó a méret.

*** Sloopingos váz: Ejtett felső cső. A felső cső nem párhuzamosan fut a talajjal, hanem enyhén leejt, szöget zár be a talajjal párhuzamos síkkal.

kerekpar_vasarlas-tanacsok-merettablazat

1-es2-es3-as4-es5-ös (Még nincs értékelve)
Loading...Loading...




Versenynaptár


Tovább a versenynaptárhoz

Ajánló

Téged mi motivál?

Hírlevél feliratkozás

Triokos

Facebook

Partnereink

BSI kistri
Sporthírügynökség Keszthely Triathlon
Balatonman Ironman Budapest
Victory Éremakasztó

Küldd el beszámolódat!

Szavazás

Mi alapján választod ki, hogy melyik versenyre mész?

Szavazás állása

Loading ... Loading ...

Olvastad már?
További Tanácsok cikkek (3 / 63)
energiaszint-szabalyozasa-verseny-tanacs


Egy sporteseményen szabályoznod kell az energiaszintjeidet és meg kell győződnöd ...

X